هواتو کردم

خسته‌ام از این روزهای پوشالی ... میان این همه همهمه جای تو خالی


از خودمان شروع کنیم (۱)

خوب یادم هست از همان کودکی‌ از اینکه کسی اسمم را کج یا خلاصه کند بدم می‌آمد، مثلا همان موقع‌هایی که فرشته را از روی محبت یا صمیمیت "فری" یا بقیه از روی شوخی‌های دوستانه "فرشتو" یا "فَرو" می‌گفتند احساس خوبی نداشتم ؛ یادم نمی‌آید به فری گفتن‌ها، با وجودم دوست نداشتن، واکنش خاصی نشان داده یا گفته باشم که مرا اینگونه خطاب نکنید اما به فرو و فرشتو همیشه با شوخی یا عصبانیت واکنش نشان می‌دادم تا مبادا عادت شود و بماند، تا جایی که امروز تقریبا همه می‌دانند که نباید مرا فرشتو یا فرو خطاب کنند وگرنه ناراحتی‌ام را در پی دارد!
متاسفانه در نواحی ما تا حدود زیادی مرسوم است که اسامی اشخاص را درست ذکر نمی‌کنند و یا به عبارتی اسامی را کج می‌کنند مثلا اسم زیبای مریم را مَرو یا مریَمو و نام مبارک علی را علو خطاب می‌کنند!
دقیقا نمیدانم از کی اما فکر می‌کنم از همان زمانی که فهمیدم چقدر به نامم حساسم قانون "اسم مردم رو درست بگید" را در خانه اجرا می‌کنم، فرقی نمی‌کند فرد مقابلم چه کسی باشد پدر یا مادر یا خواهر و برادر، در هر صورت متذکر می‌شوم که اسم کسی را کج نکنید همان‌طور که دوست ندارید کسی اسم شما را کج کند، اما در طول این یکی ، دو سال به نکات جالبی هم پی بردم.
۱) اسامی خیلی از افراد کج جا افتاده است! مثلا همسایه‌ی ما سردار نام داشت (خدایش بیامرزد) اما همه او را سردارو صدا می‌کردند و پسرش جواد را جوادو، وقتی علت را جست‌جو کردم به این جواب رسیدم "خودشون (خانواده‌اش) هم بهش همین رو میگن، وقتی خودشون میگن خب مردم هم همین رو میگن"!  یا دیگری که اسمش سیامک است و از همان بدو تولد خانواده‌اش او را "سیُو" خطاب کردند و حالا هیچ کس سیامک را به زبان نمی‌آورد و حتی خیلی‌ها اسم صحیحش را نمی‌دانند! وقتی در خانواده حرمت اسامی و اشخاص حفظ نشود و خودمان برای خودمان یا نزدیکانمان احترام قائل نشویم انتظار داشتن از دیگران سخت است!

۲) دخترها و البته بیشتر پسرها در جمع‌های دوستانه اسامی دوستانشان را کج می‌کنند، مثلا محمد را ابتدا مَمَد و وقتی کمی صمیمی‌تر شدند یا برعکس بحثی بین‌ آنها پیش آمد آن را مَمَدو خطاب می‌کنند به همین طریق حسین که حسینو و حسن که حسنو یا زهرا که زَهرو و فاطمه که فاطو* خطاب می‌شوند‌ و سپس این خطاب‌ها از جمع‌های دوستانه خارج شده و وارد اجتماع می‌شود و در بسیاری از موارد برای همیشه روی فرد باقی می‌ماند. از همان ابتدا نسبت به تلفظ صحیح اسمتان واکنش نشان دهید تا گرفتار عواقب بعدی آن نشوید.
* فاطمه را هرگز فاطو خطاب نکنید، پیامبر به فاطمه و حرمت آن بسیار تاکید داشته‌اند.

۳) متاسفانه بعضی از اسامی کج بودنشان عادی شده‌ است! مثلا ممد و علو و فاطو و زهرو در جامعه‌ی ما جا افتاده‌اند و دیگر کمتر کج شده‌ی این اسامی را بد می‌دانند!
نکته: بعضی از اسامی و القاب و ... در زبان عامیانه دچار فرسایش شده‌اند! مثلا کربلایی که کَل یا مشهدی که میش گفته می‌شوند یا مثلا ابراهیم که ابریم جا افتاده‌ است خارج از قاعده‌ی کج کردن هستند.
بابای من همیشه بهمون میگه براتون اسم خوب گذاشتم که به هم احترام بذارید و نه خودش تا حالا اسممون رو کم و زیاد کرده و نه بقیه این کار رو انجام دادن. به نظرم تقصیر مورد یکه بیشتر و اکثرا از خونواده سرچشمه میگیره!
اره واقعا خیلی وقت‌ها از خانواده‌هاست که اسم قشنگ میذارن ولی خودشون زشتش میکنن و برای بقیه هم عادی میشه، ما ابراهیم رو ابریم میگیم مثلا ولی کج نمی‌کنیم، البته گاهی داداشم به شوخی فرو میگه که خب عموما واکنش نشون میدم، به این امید که دیگه نگه:|

این ورا بدتره لقبم میذارن مثلا ممد انسولینی و ...
اینورا هم هست متاسفانه ولی کج کردنه همه‌گیرتره.
اینکه آخر اسم ها یه جور "او" گذاشته میشه من فکر میکنم متعلق به خطه یا منطقه شما شاید باشه چون من کمتر این چیزارو توو تهران شنیدم. فاطمه رو خیلی زیاد فاطی میشنوم یا محمد رو ممد ولی اینکه او داده بشه آخر اسم ها خیلی نشنیدم. حالا من نمیدونم کجایی هستید ولی شاید نوعی لهجه ی محلتون هم باشه نه؟یعنی لهجه بی تاثیر نباشه
خب من دارم حرمت اسامی و کج کردن رو میگم و تو منطقه‌ی خودم براش مثال می‌زنم حالا ممکنه جاهای دیگه به شیوه‌ی دیگه اسم رو تغییر بدن.
فاطی کج نیست بیشتر صمیمت و خلاصه است که بد نیست ولی فاطو کج کردن اسمه که معنی خوبی نداره.
من جنوبیم، بوشهر ؛ اره لهجه و منطقه خیلی تاثیر داره اما اصل همونه، یعنی اینجا اینطوری کج میکنن جاهای دیگه به شیوه‌های دیگه،مثلا لقب میذارن یا به شیوه‌ی بدی کلا صدا میکنن.
مگه شیرازی این او میدید اخرش!!!
بخاطر همجواری استان‌ها هم هست اما شیرازی ها از روی لهجه کلا به همه چیز او میدن، اما این او دادن اخر اسم برای کج کردنه که قشنگ نیست و به نوعی شکستن حرمت اسامیه‌.
آره متوجه اصل پست و منظور هستم فقط چون مثالات این ها بود و من نشنیدم منظورم این بود من خیلی توو شهر خودم این کج کردنه رو نشنیدم اینجوری!
در کل یه چیزم بگم حتی اگر خانواده هم اسم بچه رو درست تلفظ کنه باز در گروه دوست و همسال و مدرسه و... هستن کسانی که بی تربیتن و لذت میبرن از مسخره کردن بقیه!..خانواده ها در درجه اول باید نحوه ارتباط محترمانه رو به بچه هاشون یاد بدن تا فردا توو مدرسه و جامعه موجب آزار بقیه نشن...
اره خب احتمالا این نوع کج کردن مخصوص مناطق ماست.
اره کلا بچه‌ها تو مدرسه و گروه هم‌سن‌هاشون خیلی چیزها یاد میگیرن مثلا فحش، درست تربیت میکنی میرن مدرسه از یکی که درست تربیت نکرده فحش یاد میگیرن و تربیت دود میشه میره هوا، به نظرم اول باید خیلی از پدر و مادرها تربیت بشن و بعدش به بچه‌ها هم یاد بدن که در مقابل رفتارهای بچه‌های دیگه چطوری برخورد کنن.
فکر می‌کنی به من چی میگه داداش؟! :|
داداش خودت؟ نمیدونم چی میگه؟
من داداشام معمولا میگن فری ولی داداش بزرگم معمولا میگه گل فری یا فریِ مهربان :| 
یه رفیق داشتیم ممزا صداش می‌زدیم. حالا برید فکر کنین اسمش چی بوده.
نمیدونم، محمدرضا نبوده؟:))
البته این کج کردن نیست تقریبا همون اختصار کردنه، حالا مَسِین رو می‌دونین اسمش چیه؟
چ خوبه ک اسمم کلا کج شدنی نیست :]
بعضیا پسرمو مسین صدا می کنن
من قبلا یه اسم می‌شناختم که کج‌شدنی نبود اونم خسرو بود که دوستان همت کردن و کجش کردن :|
برخورد کنین باهاشون تا درست تلفظ کنن و عادت کنن به درست گفتن:)
اوهوم. بگم که اسمم لو میره :))) هر چند لو رفته قبلاً ولی خب هنوز ۸۰ درصد نمی‌دونن :|
همون فرشته‌ی خوبی‌ها ^_^
اسمت (بدون ه اخرش)+ و ، نیست؟:))
ممنونم مهربون:*
چقد خوب میشه همه این فرهنگ رو بدونن که اسم رو نشکونن و به نظر من یه نوع بی احترامی هستش ولی جا بدش اینجاس که اسم منو درست هم نمیگن هر کی یه چیز صدا می کنه نغمه نیره فهیمه :(((((

اره،کاش فرهنگش جا بیوفته:)
شاید چون کمتر شنیدن، من راهنمایی یه دوستی داشتم فامیلش نعیمی بود، اسمت رو دیدم یاد اون افتادم:)
فک کنم لهجه اتون "او" داره. چون هرچی اسم بردی یه "او" بهشون اضافه شده بود.!
من لیلا رو لیلی میگم، مریم رو مَیرَم. :|
کلا تو لهجه‌ی ما برای کج کردن اسم یه "و"اخرش اضافه میکنن:|
لیلی خوشکله کج هم نیست، مَیرَم رو اولین بار می‌بینم،احتمالا ار ابداعات خودت باشه، نه؟:))
یا مثلا من علیرضا ام ، میگن علی :|
اینکه کج‌ کردن نیست خلاصه کردنه تقریبا، شماهایی که اسماتون ترکیبیه معمولا اینجوری میشه،منم پسر خالم علی‌رضاست گاهی بهش میگم علی و گاهی رضا :)
:))) منم به تازگی از طرف دوستام اسمم کوتاه شده به شکلی ک اصلا دو کلمه بیشتر نیست کج نیست به قول شما خلاصه کردن .
تو شهر ماهم کج نمیکنن همون خلاصه میکنن با صمیمیت .
مثلا عموها و عمه م دو اسمین . چون مادربزرگم وقتی میدید بقیه اسم بچه هاشونو خلاصه میکردن ناراحت شد اسم همه رو دواسمی کرد نتونن خلاصه کنن مثلا اسم عمه م معصومه بود چون مثلا بهش میگفتن مسی فکرکنم عوض کرد گذاشتن فرشته ولی خب فکرکنم دیگه بلد نبودن اون موقع چون دیگه نمیگفتن فری و کاملا هم مادربزرگم سفت و سخت مقابله میکرد :))))
منم خوشم نمیاد درکل . سوخت که مصرف نمیشه صرفه جویی میکنن تو به کار بردن اسم . کامل بگن دیگه :/
حالا ما هم فرهنگ خوب زیاد داریم‌ها این یکی اینجوریه:))
الان فرشته دو اسمیه؟! :| افرین به مادر بزرگت:))
والا بخدا با این نوناشون:D
سه شنبه ۱۶ مرداد ۹۷ , ۱۲:۲۷ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
بعد من خوشم میاد اسمم رو خلاصه کنند:|
ولی نه این شکلی داغون ها! اسم های به این قشنگی رو چرا اینطوری می‌کنید!
خلاصه‌ی اسمت چی میشه؟ حو؟ فکر کنم‌ راحت‌ترش بشه حوری:)
نمیدونم والا، سنت حسنه‌ی نسل‌های پیشینمونه:((
طرفدارانت زیاد باد
ممنونم یا شیخ :))
متاسفانه فاطمه رو فاطی هم صدا میزنن.
من از اول خانواده اسممو یه جوری محلی صدا زدن ثریا رو با اینهمه اعراب گذاری "ثـِریا" با سکون روی "ر" میگن یعنی یکی ندونه یه لحظه حس میکنه گفتن "سریال" حالا بابا کمی متفاوت ترش کرده همیشه میگه "ثُرِیا" میگم خب پدر من تو که اعراب گذاریتم خوبه قربونت برم این کسره رو از زیر "ر" بردار بذار روی "ر" :دی
البته خواهرام درست صدام میزنن ولی خب دقیقا بعضی وقتا که به فامیل اعتراض میکنم (بعضیاشون البته، وگرنه اکثرا درست صدا میزنن) میگن خانواده اینطوری برات رفته!

و جالب اینجاست که بچگی از اسمم خوشم نمیومد و حتی خجالت میکشیدم کسی صدام بزنه، کمی که بزرگتر شدم و هم معنیشو فهمیدم و هم تلفظ صحیحش رو فهمیدم عاشق اسمم شدم.
فاطی دیگه داره به عنوان اسم مستقل میشه حتی، منم به خواهرم و دوستام میگم فاطی:|
وای ثریا من به جای تو حرص خوردم، چرا اخه؟ تلفظ ثِریا که از ثریا سخت‌تره!
بابات خواسته متفاوت باشه:دی
اره معمولا هر چی خانوا‌ده‌ها بگن همون عادی میشه، باز خدا رو شکر که کج نمی‌کنن:)

اسمت قشنگه اتفاقا *_*
ذره تا مهر نبیند به ثریا نرسد... :)
اینا رو نوشتى یاد کرمانى ها افتادم که اخر بیشتر اسم ها اون واو رو اضافه میکنند :)
شیرازی‌ها هم همینطورن ،کرمانی ها رو نشنیده بودم:)
عل کج کردن نیست ؟
عل؟! بیشتر خلاصه است به نظرم تا کج کردن ولی بازم قشنگ نیست، ولی بازم بستگی داره تو محیط شما کج کردن چه ‌جوری باشه:)
اره دیگه. لهجه کرمانى ها خیلى شبیه شیرازى هاست.خیلى جالبه که من با اینکه نه شیرازیم نه کرمانى، هر غریبه اى منو میبینه فکر میکنه از شیرازم :))
عه چه جالب نمی دونستم:)
:)) چرا مگه چه شباهتی با شیرازی‌ها دارید؟ به واو اخر علاقه دارید؟:)
اره دو اسمیه اسم اصلیش معصومه س. صداش میکنن فرشته :))
اها اینجوری:) فکر کردم خود اسم ترکیبی از دو اسم باشه منظورته:)
خدا رو شکر اسم من طوریه که کج نمیشه البته ما هیچ وقت آخر اسم او نمیذاریم ای میذاریم .
برای من کوتاه شدش میشه پری :)
تو زبون ما کج میشه ولی:| میشه از ای اضاف کردن مثال بزنی؟
اره :)
ابراهیم میشه اِبی
زهرا میشه زَری
فرشید میشه فِری
و از این چیزا
:))
اها ابی و فری رو ما هم می‌گیم، زری ولی همون زری فکر کنم:)
ممنون:*
;)
(:
من دیگه تو این مورد رو دروایستی ندارم جیغ میزنم اسم منو درست بگین...


آفرین به تو فرزندم، ولی جیغ نکشی بهتره ها:))
اخه بد جور بدم میاد:))

بعد تازه فایده نداره که بازم میگن:|
اونم تو جمع!
:))

ای بابا، بکش جانم، جیغ بکش:))
مگه شیرازیا آخر همه چی -و نمی ذاشتن ؟ :| 

سمت ما کمتره این چیزا ولی همون کمش هم اذیت کنندس
شیرازیا طبق لهجه اخر همه چیز "او" میذارن اینجا برای کج کردن معمولا این "او"رو به اخر اسم اضافه میکنن:|
چه مناطقتون باکلاسن‌ها، خدا کلاستون رو بیشتر کنه:)
نسل قدیم که گوششون به این حرفانیس مگه که نسل جدید خودشون به خودشون احترام بذارن
ان‌شاءالله که یاد بگیریم :)
توی کربلا هم ابورائد نوه اش رو علوش صدا میزد :)
تا اینکه مترجممون گفت علوش همون علی هست بخاطر علاقه زیاد اینجوری میگن...
ما هم به معلم عربی داشتیم که خودش هم عرب بود به دخترش می‌گفت فاطو، بهش میگفتیم اقا نگو فاطو خوب نیست میگفت اینا تو عربی خودش ماجرا داره،نشونه‌ی دوست داشتن و علاقه است! 
زبان ما ولی با عربی فرق داره، برای کج کردن اخرش "و" اضافه میکنن، حالا یا از روی توهین یا علاقه و صمیمت:)
فدای اسم خارجی خودم :)
ارام مگه خارجیه؟ البته اسم تو هم کج میشه‌ها:D
آره 💜 خارجیکه 😍

بگو با این اسمم 😶
چه جالب، نمیدونستم ارام خارجیه:)

اسمت خوشکله:*
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
باز کن پنجره‌ها را که نسیم
روز میلاد اقاقی‌ها را
جشن می‌گیرد
و بهار
روی هر شاخه ، کنار هر برگ
شمع روشن کرده است!

همه‌ی چلچله‌ها برگشتند
و طراوت را فریاد زدند
کوچه یکپارچه آواز شده است
و درخت گیلاس
هدیه‌ی جشن اقاقی‌ها را
گل به دامن کرده است!

باز کن پنجره‌ها را ای دوست!
هیچ یادت هست
که زمین را عطشی وحشی سوخت؟
برگ‌ها پژمردند؟
تشنگی با جگر خاک چه کرد؟

هیچ یادت هست
توی تاریکی شب‌های بلند
سیلی سرما با خاک چه کرد؟
با سر و سینه‌ی گل‌های سپید
نیمه شب باد غضبناک چه کرد؟
هیچ یادت هست؟

حالیا معجزه‌ی باران را باور کن!
و سخاوت را در چشم چمن‌زار ببین!
و محبت را در روح نسیم
که در این کوچه‌ی تنگ
با همین دست تهی
روز میلاد اقاقی‌ها
جشن می‌گیرد!

خاک جان یافته است
تو چرا سنگ شدی؟
تو چرا این همه دلتنگ شدی؟
باز کن پنجره‌ها را
و بهاران را باور کن...
آرشیو مطالب
نویسندگان
Designed By Erfan Powered by Bayan